logo banner
28. nov 2018 00:39  

Servo styring (EPS)

Hejsa

Er ganske ny i dette forum og er sikker på at mit spørgsmål sikkert er stillet før men håber at der er nogen er kan dele ud af deres erfaringer. Har netop købt en swift 4X4 fra 06 med 175xxx på klokken.
Bilen kører sådan set rigtig godt men den er væsentlig nemmere at dreje til venstre end den er at dreje til højre og omkring ligeud stilling føles styringen meget stiv og har svært ved at rette op så der hele tiden skal korrigeres. Hvis der er drejet fuldt til venstre retter den op imod højre så er den som man skulle forvente og først omkring midt stilling begynder modstanden og så mærkes modstanden indtil der er fuldt udslag til højre, retur igen er med modstand indtil ligeud stilling er nået.
Prøve turen i bilen var i byen hvor jeg godt nok bemærkede det hvilket jeg også påtalte overfor sælgeren som fortalte at bilen ikke havde kørt ret meget de sidste par år "så den skulle nok lige ud at rulle igen" og eftersom han fik den synet for en uge siden (21/11/18) tog jeg det for gode vare.... meeeen jeg er nu ikke længere helt sikker..... Er nok blevet stillet overfor en større udfordring (tørret godt og grundigt og en synshal der efter min mening ikke har gjort et ordentlig stykke arbejde).
Er der nogen der har et godt bud.... Har haft den på en lift efterfølgende hvor der ikke har været noget at bemærke ved hverken styrekugler, bære arme, tårnlejer eller dæktryk. De to kadan-led på ratstammen er ligeledes blevet kontrolleret og smurt.
Har googlet emnet uden at få en egentlig løsning men kan se at andre har prøvet noget ligende..... Alle input er velkomne smilie
M.V.H
Søren

17. dec 2018 11:04  

1

Hej. Det er en justering på tandstangen. Den er blevet for stram pågrund af kulden om vinteren så den nylon tandhjul har udvidet sig inde i tandstangen med tiden. Der sidder en møtræk der spænder kontra på en skrue udvendigt som kan løsnes en smule så stamheden forsvinder.
30. dec 2018 01:39  

2

Hej Suzuki-Jens smilie

Nu har jeg kigget endnu engang under bilen og omtalte møtrik/skrue er ikke speciel let at komme til medmindre at forbroen demonteres!.... Når et så er sagt, så undre det mig at når bilen er på en lift og rattet drejes med motoren slukket føles modstanden i rattet ens i begge retninger. Når motoren så startes er der helt tydelig en forskel, hvor den drejer let til venstre og lidt mere svært/hårdt til højre .....
Jeg har så købt en obd tester (87 kr på CDON) der sammen med SZ viewer app"en til tlf har givet mulighed for at følge med i hvad der sker og jeg synes at det virker tydeligt at justeringen af den elektriske del ikke er som den skal være....EPS motoren får tilført flere ampere når der bliver drejet til venstre end til højre og torque sensoren ser ud til at give et "bedre" udslag til venstre.... altså værdien der opgives fra kontrol enheden er højere imod venstre.... Dette virker umiddelbart som en defekt torque sensor... men på youtube er der mange klip af honda, toyota osv (bare ikke Suzuki) hvor de "bare" slutter en tester til og nul justerer styrtøjet.... tænkte at det kunne Suzuki også ordne så jeg kørte ned til Suzuki i Horsens som også prøvede men uden held og de undskyldte med at de ikke havde haft rep. af suzuki så længe så de måske ikke helt viste hvad det var jeg gik efter men gerne ville skifte tandstangen som de havde en bulletin på, hvis der var problemer med styrtøjet og det kunne jeg få for 12000 kr.+ Moms.... hvilket jo ca. er bilens værdi... sådan næsten da..... Kan det ikke lade sig gøre at justere/kalibrere den elektriske del af styrtøjet på en suzuki ????
Log ind
Opret bruger
Seneste billeder Android bilradio Android bilradio Android bilradio Android bilradio Android bilradio