Da jeg fik sat Simota filteret på igår aftes blev der ik kørt meget med det, men her idag hvor man self' har fri fra arbejdet i det fine vejr (
) sku' der leges lidt.
Men det var som om den havde lidt svært ved at sluge den mængde luft den nu fik, så jeg fik følgende tip fra en kammerat der har tunet biler de sidste 4 - 5år:
Hiv polerne af batteriet, sæt tænding på bilen og hold bremsen nede i et minuts tid.
Derved tapper du ECU'en (Engine Control Unit, altså motorstyringen) for strøm og den glemmer hvad den har lavet de sidste mange kilometer.
Hvad sku' det hjælpe? Jo ser I, ECU'en bestemmer hvor meget benzin i forhold til luft motoren skal ha'. Det "lærer" den selv ved at "lytte" på en sensor i indsugningen og ved udstødningen. Desværre så husker den ret godt sådan en, og når du så sætter et andet filter på vil den tage lang tid om at affinde sig / tilpasse motoren til det.
Ved at tage strømmen på den glemmer den al data og vil nu kende til at køre med åbent filter.
Motoren vil gå noget ujævnt, specielt i tomgang, de første par kilometer, og det er en god ide at gi' den et par minutter i tomgang mens man alligevel indstiller ur, radio osv. igen, det glemmer bilen nemlig også
Resultat: Efter ~30km har jeg nu en Swift med en dyb røst der er Gud værdig og som jeg ihvertfald personligt synes tar gassen en del hurtigere og har fået lidt mere træk.
Thumbs up til Simota