Jeg vil herunder beskrive hvordan jeg har monteret luftfilter på min Swift. Det er på samme måde som Sopp har gjort det. Og det er efter mange måneders overvejelser at jeg simpelthen bare gjorde det. Ikke tænke bare gør.
.
Først og fremmest skal man have afmonteret det gamle filter af på nær den stykke som sidder bagerst. Dvs låget til kasse. Der er 4 skruer/bolter som skal tages ud en ved indsugning på fronten og så tre på resten af filter kassen. Dertil er den en clips der holder nogle kabler sammen som skal bare pilles af. så er det bare om rykke resten ud.
Når man har taget kasse ud ligger man mærke til at Suzuki har været så venligt at gøre vores arbejde meget lettere ved at gøre røret rundt inde i kassen hvor luftmængdemåleren sidder. Dette kan ses herunder. I det andet billed kan man ane luftmængdemåleren
Denne del skal gøres meget forsigtigt. man skal tage stikket ud af luftmængedemåleren og skrue den af. Forsigtigt tager man den ud og ligger den et sikkert sted.. Hvor ingen kan komme til. Den må ikke gå i stykker. Så er der en skrue med nogle kabler der sidder på bagsiden af "låget" den skal også af.
Nu kan man løsne spændebåndet og så tage "låget ud" så man kan arbejde med den. Så skal røre bare skæres ud. Og når jeg siger bare så er det faktisk ret let, med det rette værktøj. Her er jeg i fuld gang kan man se herunder.
Man skal slibe delene af så det bliver nogenlunde pænt og lige..
Denne del af kasse som nu er røret skal bare bruges til luftmængdemåleren. Den ene ene sættes som normalt på 90 grades gummi slange ned fra motoren, og den anden ende skal sættes til det rør eller slange eller hvad det nu man bruger. Jeg har midlertidigt brugt noget vvs/kloak lås til at sætte fast. Det er 100% vand og luft tæt omkring filteret også kan man sætte rustri rør på den anden siden mellem den og filteret.
så skære man et stykke rustfri stålrør i den længde du vil bruge også sætter man delerne sammen og spænder alle spændebånd. Meget endda.
Så sætter man luftmængdemåleren tilbage og sætter filteret til fra motoren også har man en filter. hele processen to ikke mere end 60 min. og jeg brugt en del tid på at slibe den røret pænt til. Jeg har kun et kort stykke rustfri rør lige nu da filteret ikke kan være der ellers da den er så stor.
Som jeg har skrevet er det midlertidligt. Jeg skal have lavet et stykke rør med indsats til lufmængdemåler som er (31,3 mms) tak flemmingj og sopp. jeg kan bekræfte denne mål. samt alle bøjninger og samlinger i Samco slanger. Men den skulle lige på..
Så er det bare om at tænde for motoren og se hvad der sker.. Først går motoren meget dårligt. den var ikke stabil og hele tiden kørte op og ned. Tjek evt efter at alt er tæt og prøve igen. i nyerer biler er det tit at computeren selv indstiller sig selv og justere sig selv så det kører normalt. så det er bare om at tage en køretur på et kvarter for at få motoren til at indstille sig. Emissionslampen lyste også lige da jeg startet. men efter en 3 minutter var var den væk. Og den har ikke lyste siden..
Her kan i se den færdig resultat.. Glæder mig til at høre nogle tilbagemeldinger.
som i kan se har jeg valgt en lukket carbon filter hvor jeg senere kan sætte et rør på den anden ende for at føre luften direkt til filteret. på dennemåde har filter sin egne varmeafkærmning også ser den fed ud synes jeg selv. passer godt til bilens farve. Ja og nu kan jeg se at jeg skal have bestilt den Carbon motor skjold til bilen så den passer.
håber i kan bruge det til noget
mvh james
SWIFT EXTREME