Fare, lang post
Jeg siger ikke en Diesel er hurtigere end en Sport... Men en bil med færre heste og større NM kan godt være hurtigere end en med flere HK... Der er mange ting i det... vægt/hk/nm forholdet har meget at sige... og ikke mindst noget hvordan motoren er bygget... 2 identiske swifter, men med hver sin tunet motor, begge samme antal HK og NM, så kan den ene stadig godt være hurtigere end den anden... der er så mange folk der praler med at de har xxx hk... men ikke ved hvad de snakker om, når de så for prygl af en bil med færre heste, så er der altid et eller andet galt... har et godt eksempel, før jeg begyndte min anden ombyngning af motoren, der havde jeg 439 HK (ikke en swift), der tævede jeg nogle gange biler med mange flere heste (fik da også røvfuld nogle gange, men det er en del af spillet)... årsagen er at det hele skal spille sammen, og jeg har gjort meget mere ved min undervogn... det nytter ikke at du har 550 HK imellen 4500-4800 omdr, og resten af tiden køre du rundt med 320 HK, så heller gå lidt med i HK, hvis det giver en bedre motor/kurve, så du måske har 500 HK over et meget længere stykke tid (man kan ikke altid regne med en kruve på en fælg og på vejen, det beste er at få den testet på vejen, for der for du alle faktore med ind, vindmodstand/vejr/vejgreb/belasting osv)... Det i sidste ende kan du kun bruge HK/NM som en ide om det, hvis bilerne ellers er identiske...
Håber det gav lidt mening, eller spørg endenlig...
PS, Diesel kan godt chippes, det kan gøres ved enten hjælp af "piggyback" systemer, eller udskifte chippen... der er nogle der udskifter chippen, det er jeg ikke fan af, da jeg gerne vil kunne komme igennem syn, for jeg mener ikke der er en der blevet godtkendt endnu(ret mig hvis jeg tager fejl, og der er nogle der har fået godtkendt deres chip)... Men med "piggyback" kan du sætte en boks imellem der ændre signalerne, ved at sætte den imellem med at adaptorstik, og den dag du ikke ønsker den længere, kan du bare pille den fra og din motor køre standard igen... Disse kan så fåes med indlagt program og uden (hvor man selv kører den ind på en fælg)... man skal nok ikke forvente det vilde af en der er for indlagt et program... men der skulle nok være lige så meget at hente ved en der køres ind på en fælg som en ny chip, men det koster så som regl også det samme...
Skal der ny Chip i, så snak med RH motorsport, mener de kan
Skal der "piggyback" på, så er der et svensk firma der gør det, kan bare ikke huske navnet, ellers er der vist BSR, mener de kan (også i sverige)... Der er også Scantune.dk, men der er vist delte meninger om dem....