Hej alle.
Synes lige jeg vil dele en lille oplevelse, jeg netop har haft, med jer alle.
Efter at have købt en Swift 1.3 DDiS fra '08 for ca. 2 år siden, blev jeg rigtig glad for bilen og modellen. Jeg nød min tid med bilen, og var virkelig glad for det service og behandling jeg fik hos forhandler
RAF Motors i Horsens. På baggrund af denne oplevelse synes jeg ville prøve noget anderledes.
Jeg købte derfor en lækker, dog brugt, Swift 1.6 Sport, også fra '08.
Denne bil blev hentet på Fyn. Nærmere betegnet hos Bilcenter Fyn. Ingen kritik af dem. De gjorde alt hvad de skulle og bilkøbet gik glat.
En drøm af en lille racer. Super lækker bil at trille rundt i.
Dog ville skæbnen at jeg efter at have haft bilen i ca. 9 dage, påkørte Bambi (Et rådyr). Stakkels Swift.
Jeg havde jo før haft rigtig gode erfaringer med RAF i Horsens, så jeg besluttede at de skulle have lov at reparere bil. Altså forsikringsreparationen.
Sikken dog en fejl...
Jeg ringede til mit forsikringsselskab og anmeldte skaden. De tog mod informationerne og sendte besked til RAF. Den besked ville de modtage samme dag.
Jeg ringer til RAF og melder min interesse i deres værksted, og jeg bliver bedt om at komme dagen efter.
Da jeg ankommer til modtagelsen, dagen efter, har de ingen registrering af min ankomst. Hertil skal siges at jeg selv modtog skadesanmeldelsen fra forsikringsselskabet dagen før - altså ved jeg at de havde oprettet min anmeldelse.
Nå - men dette løser de ved at bede mig komme den efterfølgende Mandag - da deres taksator vil være til stede denne dag. Her vil bilen så blive taget ind og jeg vil få en lånebil stillet til rådighed. (Dette er Torsdag morgen).
Mandag morgen, klokken 8.00, ankommer jeg til RAF Motors i Horsens - henvender mig i modtagelsen - hvor (navn udeladt) kigger noget undrende på mig. Han har ingen papirer hvorpå der står at jeg skal takseres på denne dag. Desuden er deres taksator ikke booket ind til at komme.
Hvad gør man så.. ? Jo - RAF beslutter at udsætte min sag en uge. Her VED man at taksator vil ankomme - så nu skal man nok sørge for at have papirene i orden. (Ja tak... )
Før jeg forlader dem - bliver jeg bedt om at vise bilen til deres karosseri teknikker, som gerne vil bese skaden.
Flink fyr, og han vurderer hurtigt hvad skal laves, men laver ingen officielle papirer, da de skal udformes af taksator.
Da jeg skal til at køre derfra spørger jeg ganske uforpligtende deres karosseri teknikker, da det alligevel er en front-skade og da både lygter og kofanger skal skiftes, om det er muligt at de vil påmontere de Angel Eyes lygter jeg har investeret i. Det er der INTET galt i, det vil de gerne. De har jo alligevel bilen skilt ad, som han siger.
Super fint, tænker jeg. Og kører derfra. Alligevel ret irriteret over at skulle køre i en uges tid, i min skadede bil - kører jeg forbi en butik og køber et sæt LED baglygter til bilen.
Dagene går, og jeg beslutter at jeg vil montere baglygterne inden bilen skal til reparation. Det tager ca. 20 minutter pr. lygte. Så sidder de der. Nemt og bekvemt. Det var der ingen ben i.
Det bliver Mandag og jeg ankommer til RAF Motors igen. Denne gang bliver bilen taget imod og jeg snakker igen med karosseri teknikkeren, som endnu engang forsikrer mig at de lygter vi snakkede om, nok skulle blive monteret.
Dagene går og Torsdag ringer RAF til mig. De vil fortælle at det går fremad, men man har konstateret at klima-køleren (kondensoren) også er defekt - og skal derfor skiftet. Samtidig kan man fortælle mig at fordi der ikke kører ret mange Swift Sport modeller rundt i Danmark, kan kofangeren ikke leveres. Den skal bestille hjem og er i rest ordre. Den vil blive leveret den efterfølgende Tirsdag. Jeg takker for informationen og spørger om der er andet man har konstateret - og her er svaret nej. Det forløber planlagt. Herefter lover man at kontakte mig Tirsdag, for at afslutte forløbet.
Det bliver Tirsdag og timerne går. Jeg hører intet. Omkring kl. 16 Tirsdag ringer jeg til RAF. Her bliver jeg stillet om til værkstedet, som oplyser mig at kofangeren endnu ikke er blevet leveret - og af den efterfølgende også skal til maler. Med udsigt til at skulle undvære bilen endnu længere - ønsker de mig en go' weekend. På en Tirsdag..!!
Fredag ringer jeg til dem igen, for at spørge til forløbet, og nu er kofangeren blevet leveret, men den er ikke kommet retur fra maler endnu. Bilen vil være færdig tirsdag, lover man mig...! Jeg vil blive ringet op, omkring hvornår bilen kan afhentes.
Det bliver tirsdag.. og ja - jeg hører intet.
Jeg ringer til dem omkring kl. 14 og bliver stillet ud til værkstedet. Her får jeg af vide at de ikke er færdige med min bil - da ham der skal montere min kofanger, skal på sygehuset. Lidt uforstående spørger jeg om ikke der er en anden der kan færdiggøre min bil, men det er der ikke... de arbejder på højtryk og LOVER mig at bilen er færdig Onsdag. Altså den efterfølgende dag..
Idag Onsdag møder jeg på arbejde kl. 7.20.. og jeg går og venter. Kl. 14 har jeg intet hørt - så der ringer jeg derud.
Glad bliver jeg fortalt at min bil er færdig.. ! Faktisk står han og kigger på bilen, som netop er ved at få påfyldt køle-væske til klimaanlægget. Og så siger han pludselig - men forresten, de der lygter du skal ha' på, dem kan vi altså ikke montere. Det er ulovligt. Det er jo Xenon, og sådan nogle lygter må vi ikke montere på biler..
Her bliver jeg RET overrasket - da mine Angel Eyes lygter er halogen lygter, med OSRAM NightBreaker H1 pærer installeret..
Da jeg pointerer dette overfor manden, siger han "lige et øjeblik.."
Så bliver der stille..
Da han kommer tilbage siger han blot - "Ja, øh.. du har ret. Men dem kan vi ikke montere, for det kræver at du laver helt nyt ledningsnet i bilen, og dét tager laaaang tid."
Jeg spørger ind til hvor længe.. hvortil han svarer - "Ihvertfald 3 timer!"
Jeg argumenterer at deres mand har lovet at han ville montere lygterne for mig.. hvortil RAF manden blot svarer - og jeg citerer: "Du får ikke de lygter på - og sådan bliver det."
Herefter siger han at bilen kan afhentes efter kl. 16 og nøglen kan hentes i klargøringsafdelingen.
......
Jeg ved ikke helt hvor jeg skal placere min oplevelse. Men skuffet - dét er jeg.
Mvh.
- En glad, men frustreret Swift-ejer.